Als we het over veerkracht hebben, hebben we het over het vermogen van iemand om met ups en downs of uitdagende momenten in het leven om te gaan. Bijvoorbeeld verhuizen, van school of werk veranderen, studeren voor een examen of omgaan met de dood van een geliefde.
Wat is de functie van veerkracht?
Het opbouwen van veerkracht helpt ons niet alleen om te gaan met de huidige moeilijkheden die deel uitmaken van het dagelijks leven, maar ook om basisvaardigheden en -gewoonten te ontwikkelen die ons zullen helpen om met uitdagingen om te gaan. Tijdens de adolescentie en in ons volwassen leven.
Ook voor kinderen is veerkracht belangrijk voor de mentale gezondheid. Want kinderen met een grotere veerkracht zijn beter in staat om met stress om te gaan. Stress is namelijk een veel voorkomende reactie op moeilijke gebeurtenissen én een risicofactor voor psychische aandoeningen zoals angst en depressie, als het stressniveau ernstig of aanhoudend is.
Waar komt veerkracht vandaan?
Veerkracht wordt deels gevormd door de individuele kenmerken waarmee we zijn geboren (onze genen, temperament en persoonlijkheid) en deels door de omgeving waarin we opgroeien – ons gezin, onze gemeenschap en de bredere samenleving. Hoewel er factoren zijn die we niet kunnen veranderen, zoals onze biologische samenstelling, zijn er ook een aantal factoren waar we wel invloed op kunnen hebben.
Een manier om het concept van veerkracht uit te leggen, is door je voor te stellen dat een vliegtuig tijdens de vlucht turbulentie tegenkomt. De turbulentie, of het slechte weer, staat voor tegenspoed. Verschillende vliegtuigen zullen op verschillende manieren reageren op slechte weersomstandigheden. Op dezelfde manier zullen verschillende kinderen op verschillende manieren reageren op dezelfde tegenspoed.
Het vermogen van het vliegtuig om door het slechte weer te komen en zijn bestemming te bereiken hangt af van:
● de piloot (het kind)
● de co-piloot (familie, vrienden, leerkrachten en gezondheidswerkers van het kind)
● het type vliegtuig (de individuele kenmerken van het kind zoals leeftijd en temperament)
● de uitrusting die beschikbaar is voor de piloot, de co-piloten en het grondpersoneel
● de ernst en de duur van het slechte weer.
We kunnen allemaal kinderen helpen weerbaarder te worden! En het goede nieuws is ,dat het nooit te vroeg of te laat is om te beginnen.
Als we nu kijken naar wat er speelt voor kinderen en jongeren tijdens de pandemie, is het opbouwen van veerkracht van essentieel belang. Kinderen hebben veel spanning, zorgen en stress te verduren (gehad). Velen hebben ouders die ook veel spanning en stress hebben en kinderen spiegelen dit.
Voor jongeren ligt dit nog lastiger. Zij hebben de laatste 2 jaar niet aan hun ontwikkelingstaken kunnen voldoen. Denk maar aan de beperkingen in de vrijetijdsbesteding, gebrek aan structuur (lockdown, scholen open, terug naar deeltijds onderwijs, opnieuw school toe….), beperkingen op sociale contacten, … een immens klankbord of afstemmingssysteem dat weggevallen is wat impact heeft op hun ontwikkeling.
Als resultaat zien we nu meer en meer jongeren met angsten, neerslachtigheid, rouw, woede en moeite met sociale vaardigheden.
Juist in deze tijd is het dus extra belangrijk om in te zetten op het versterken van de veerkracht van onze jongeren.
Mensen terug veerkrachtig maken is waar ik goed in ben. Als coach begeleid ik kinderen, jongeren en volwassenen in het ontwikkelen van essentiële vaardigheden, talenten, gewoonten en houdingen om veerkracht op te bouwen. Door veerkrachtig te zijn kan je:
● goede relaties opbouwen met anderen (volwassenen en leeftijdsgenoten)
● onafhankelijkheid opbouwen
● leren om emoties te identificeren, uiten en beheren
● leren om duidelijke doelen te stellen
● leren om afleiding zoeken in dingen die je belangrijk vindt, en waar je blij van wordt
● durven om hulp vragen
● zelfvertrouwen opbouwen door persoonlijke uitdagingen aan te gaan
Goed leven is als een trampoline… je veert terug na iedere tegenslag!
Boek een gratis oriëntatiegesprek, dan vertel ik je hoe ook jij aan je veerkracht kunt werken.
Comments